رییس شورای شهر رشت اعتقاد راسخ دارد که مهم ترین دستاورد شورای اسلامی شهر رشت، ثبات و آرامشی است که در درون شورا توسط شورا نشین ها برقرار است و پس از آن با انتخاب شهردار با تجربه، توانمندی های لازم، مدیر و اخلاق مدار که الحمدالله تعامل بسیار خوبی بین شهرداری و شورا ایجاد کرده است.
به اظهار وی، مهم ترین دستاورد مدیران شهری در حال حاضر ایجاد تعامل و برقراری فضایی بدون هرگونه تنش است که در ادواره گذشته متاسفانه تنش هایی وجود داشت.
رییس شورای شهر بیان کرد: نه آنکه اختلاف سلایق در مجموعه شهری وجود نداشته باشد، مواردی هست ولی همه این ها در جهت ییشرفت کارها بوده و سعی کردیم تا حرکتی و اقدامی که باعث ضرر و زیان شهروندان باشد را نداشته باشیم.
وی در این گفت و گوی صمیمی یاد آور شد: در مباحث مختلف تلاش شد، کارهای عمرانی و توسعه شهری در قالب برنامه های مدونی تدوین و از آقای شهردار خواستیم در چارچوب برنامه های بلند، میان و کوتاه مدت تدوین شود که چنین شد.
واثق کارگر نیا گفت: در عین حال قراردادهایی با دانشگاه گیلان منعقد و برنامه ها در کمیسیون های مختلف شورا بررسی و پیشنهادهایی ارایه شد که بعد از اصلاحات و نهایی شدن، آنجا هم مورد تایید و به اقای استاندار اعلام تا به دستگاه ها جهت اجرا و انجام ابلاغ شود.
وی با اشاره به برنامه های بودجه ای در سنوات آتی که براساس همین بودجه ها تدوینی و به صورت منظم اجرا می شود بیان کرد: اطلس سرمایه گذاری شهر موضوع بعدی است که تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیت های شهری به درستی بهره برداری کنیم.
گیل لند بزرگترین مجموعه ۲۲ طبقه در مرکز شهر رشت
دکتر واثق کارگر نیا گفت: در حال حاضر مهم ترین پروژه در شهر رشت مجموعه گیل لند در یک بنای ۲۲ طبقه که اولین در نوع خود تعریف شده و آماده ساخت است و به نظر می رسد امسال عملیات اجرایی این پروژه بزرگ در خیابان پرستار رشت آغاز شود.
وی افزود: کارهای اولیه و مجوزهای مختلف اخذ و صدور مجوز نهایی صادر شده است که وزارت راه و شهر سازی با آخرین مجوز و آمادگی سرمایه گذار تشریفات قانونی در حال انجام است.
رشت دارای زیر ساخت های مناسب نیست
رییس شورای شهر رشت گفت: شهر ما یک شهر گردشگری مشهور است اما دارای زیر ساخت های مناسبی نیست و تنها هتلی که در شهر وجود دارد، قدمتی قبل از انقلاب و بیش از ۵۰ سال عمر دارد و به دنبال ایجاد زیر ساخت ها هستیم.
وی با تاکید بر اینکه اطلس سرمایه گذاری شهر می تواند به شهر و معیشت مردم کمک کند و برای سرمایه گذاران آورده خواهد داشت افزود: خوشبختانه رشت یک منطقه گردشگری و به عنوان شهرخلاق خوراکی از سال ۱۳۹۴ مطرح است ولی این ویژگی ها و امتیاز ها برجسته هیچ تاثیری در سفره مردم شهر نداشته و تنها به چند رستوران مهم قدیمی بسنده شده است.
تردیدی نیست با ایجاد زیر ساخت های مناسب و متناسب جغرافیای مرکز استان، توقف مسافران را افزایش دهیم و اکنون این توقف حداکثر تا یک ساعت است و مراکزی برای جذب گردشگر و اقامت طولانی مدت نداریم.
ارزیابی شما از اجرای طرح میثاق چیست
طرح میثاق از سوی شهرداری نام گذاری و در گام اول شامل پنج تقاطع است که در حال اجرا است و این طرح جدید هم نیست و از قبل دارای مصوباتی بوده که اراده ای برای اجرای آنها وجود نداشت.
رییس شورا ی شهر رشت با اشاره به این که اکنون با افزایش جمعیت، تعداد خودرو ها و گردشگران، زیر ساخت موثر و مناسبی از جمله خیابان های خوب که عامل موثری در گردشگر در هر شهر است، وجود ندارد و حتی امکان تعریض خیابان های موجود میسر نیست.
یک خیابان شهر با نام هشت دی در مرکز شهر که حدود ده سال برای احداث آن طول کشید و اثری چندانی در کاهش ترافیک ندارد، اکنون تجاری شده و یا بلوار مرحوم احسان بخش از میدان بسیج تا میدان صیقلان فضایی حدود ۴۰۰ متری در دو طرف ایجاد شد که در بحث ترافیک موثر نبود.
به اظهار وی، به دنبال طرح هایی برای حل ترافیک بودیم و لذا این چند طرح از جمله پل غیر هم سطح حمیدیان را در دست اجرا داریم که تسهیل کننده است و یا پل غیر هم سطح باهنر به همین صورت و با استفاده از پیمانکارانی با تجربه و تامین اعتبارات لازم همه این پنج پروژه از برنامه پیش بینی شده جلوتر هستند.
رییس شورای شهر اعلام کرد: به احتمال زیاد پروژه غیر همسطح باهنر و حمیدیان تا دو سه ماه آینده و پل های غیر همسطح میدان امام حسین “ع” و نیروی دریایی تا پایان سال و آخری پروژه تا ابتدای سال آینده به اتمام می رسد.
در میدان ولی عصر عج رشت هم برابر نظر کارشناسان اصلاحات هندسی انجام و به دنبال یک پل غیر همسطح هستیم که بین بلوار شهید انصاری و جاده انزلی به همراه یک چپ گرد به سمت بلوار خرمشهر ایجاد خواهد شد.
وضعیت حاشیه نشینان شهر و نارضایی ساکنان
برای آن که بهتر در این باره شفاف سازی کنیم؛ مساله حاشیه شهر به صورت ناهماهنگی با طرح ها تفصیلی است و راه و شهر سازی و بنیاد مسکن و … هیچ برنامه زیر ساختی ندارند و یا اداره های برق و آب اعلام می کند – امکانات انتقال نداریم و مسیر توسعه آنها طبق قانون و ضوابط در این قسمت نیست و نمی توانند کار صورت بدهند.
واثق کارگر نیا تصریح کرد: شهروندان حاشیه نشین به واقع پشتوانه های اصلی نظام و صاحبان انقلاب هستند و به لحاظ اقتصادی به زمین های ارزان تر در حاشیه شهر رجوع و ساخت و سازهایی غیر استاندارد و بدون مجوز انجام دادند که خارج از محدوده مدیریت شهرداری و دیگر دستگاه های خدمات رسان است.
وی افزود: مردم حاشیه شهر اولین چیزی که از شهرداری می خواهند راه و آسفالت است و شهردای هم اعلام می کند، باید زیر ساخت هایی همچوند آب و برق و گاز و … باشد که از نظر قانونی تعریف نشده و تا زمانی که این زیر ساخت ها انجام نگیرد، شهرداری در عمل نخواهد توانست ورود کند.
رییس شورای شهر متذکر شد: الحمدالله با این حال برای آنکه یک سری خدمات رسانی به این عزیزان حاشیه نشین داشته باشیم آمدیم شن ریزی و بعضا آسفالت خیابان ها را انجام دادیم و همه این خدمات خارج از ضوابط شهر و شهرسازی است.
وی با تاکید بر این که یک سری از این ساخت و سازها مجوزهای لازم را ندارد اما مردم انتظاراتی دارند و حتی در بازدیدها که ما از این نواحی داشتیم، متاسفانه اصول ساخت هم رعایت نشده و بعضی که پرونده های ساختمان شان را به ماده ۱۰۰ می آورند، استحکام بنا تایید نشده و نمی توان مجوز ها صادر و پیامد آن مجوز انجام زیر ساخت ها را صادر کرد.
وی یاد آور شد: دستگاه های خدمت رسان باید به دستگاه ناظر جوابگو باشند که چرا بنایی که استحکام لازم را نداشته امکانات راه و اسفالت، آب و برق و گاز و امثال آن داده شد.
دکتر کارگر نیا عنوان کرد: با این حال از اختیارات خود استفاده کرده و یک سری خدمات را به این قشر خوب و زحمتکش ارایه داده ایم و تلاش می شود عدالت را اجرا کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شهرداری از هیچ جا بودجه بگیر نیست و از درآمدهای مردم هزینه می کند و هر خدمتی که انجام می شود مثل مرتب کردن خیابان و جمع آور زباله، بودجه اش را از مناطق دیگر دریافت می کنیم.
وی افزود: هم اکنون در حال طرح ممیزی املاک هستیم و در این راستا اماکن مسکونی که فاقد ثبت هستند شناسایی می شوند که به عنوان مثال در منطقه ۴ در یک محله ۷۰۰ واحد احداث شده جدید در بیست روز شناسایی شد که فاقد ثبت و ایجاد درآمد برای شهرداری هستند.
رفع ترافیک شهر رشت و توسعه شهری
رییس شورای شهر درباره توسعه شهر با هدف حل بخشی از مشکل ترافیک اظهار کرد: شهر رشت از شهر های متراکم کشور و دومین یا سومین شهر متراکم از جمعیت کشور به شمار می رود و در همین راستا تناسب جمعیت و وسعت و متناسب با توسعه جمعیت و خودرو و معابر را نداشته ایم.
رینگ ۹۰ متری در کاهش ترافیک موثر خواهد بود
به گفته وی، رشت سال های متمادی فاقد یک کمربندی مناسب است و از سال ۱۳۹۴در طرح پیشنهادی مشاوران یک رینگ ۹۰ متری در همان سال به تصویب رسید که به دلیل موانعی اجرا نشد و به زیر ساخت ها و اعتبار ملی نیاز دارد.
موضوع پسماند در رشت و محیط زیست سراوان و ۲ رودخانه
دکتر محمد حسین واثق کارگر نیا با اشاره به اینکه متاسفانه از حدود ۴۰ سال پیش مشکلات پسماند و بحث انتقال انبوه زباله ها به جنگل های سراوان بود که به جهت آن که دره عمیقی در این وجود داشت و به زعم مسوولان وقت بهترین شرایط را برای انتقال موقت تشخیص دادند، ولی متاسفانه به مکان دایمی انباشت زباله و بحرانی زیست محیطی تبدیل شد.
وی افزود: از سال ۱۳۹۵ بحث بهسازی این دفنگاه مطرح بود و در حد یک پوشش سطحی عملیاتی موقتی انجام و دوباره زباله پشت زباله در این مکان در سطح چندین هکتار و ارتفاع ۱۲۰ ریخته می شد.
به اظهار رییس شورای شهر، در سفر شهید جمهور آیت الله رییسی، استاندار محترم گیلان این معضل را به عنوان یک ابر چالش مطرح کرد و خوشبختانه آیت الله رپیسی دو رودخانه آلوده مرکز شهر را از نزدیک مشاهده و برای سایت زباله وزیر کشور به گیلان سفر کردند و بعد از آن بود که اعتبارات خوبی در اختیار شهرداری گذاشته شد.
رییس شورای اسلامی شهر رشت گفت: هم اکنون در روز های پایانی شهریور ماه بیش از ۸۶ درصد بهسازی و بازسازی دفن گاه زباله انجام شده است و بخشی از آن منطقه با درخت کاری به دامن طبیعت برگشت.
وی تصریح کرد: در حال حاضر دیواره گذاری در حال انجام است که با ریجکتی “زباله برگشتی خشک” پر می شود و به موازات آن لوله گذاری برای خروج گازها تعبیه شده است که این لوله ها برای خارج کردن گاز است، هم چنین اقداماتی در جهت کنترل شیرابه های زباله صورت گرفته است.
در این راستا در بخش پایین دست دفن گاه یک تصفیه خانه اصلاح شیرابه های زباله ها ایجاد شد و قرار دادی با یک شرکت دانش بنیان داشتیم که در یک سال دستگاه مربوطه به تصفیه شیرابه به آب زلال و مناسب تحویل شود.
قرار بود، این شرکت به ازای هر سه لیتر یک لیتر آب استاندارد تحویل دهد که در عمل تنها نیم لیتر تحویل دادند و در آزمایش ها معلوم شد کیفیت آب خروجی مورد تایید نیست.
از سویی در جلسه با استانداری و دستگاه قضایی فرصتی داده شد تا رفع نقص به عمل آید، ولی باز هم چنین نشد و پرونده در دستگاه قضایی رسیدگی و شرکت محکوم شد. در حال حاضر با انجام تشریفات شرکت جدیدی جایگزین شده است تا مشکل شیرابه های زباله منطقه سراوان برای همیشه حل شود.
مسوولیت ۲ رودخانه آلوده با آب منطقه ای گیلان است
رییس شورای شهر رشت مرکز استان گیلان اعلام کرد: مسوولیت دو رودخانه با سازمان آب منطقه ای است و شهرداری های مسوولیت مستقیم نداریم، ولی هر سال لایروبی ها را انجام می دهیم و آزاد سازی حریم رودخانه ها یا ایجاد خیابان در مسیر دو طرف رودخانه ها و تملک ها به خوبی انجام شده است.
به اظهار وی یکی از قول های رییس جمهوری شهید رفع آلودگی این دو رودخانه بود که آلایندگی آب رودخانه در تمام سال مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است و ان شاء الله با جمع فاضلاب ها و قرارداد سازمان آبفا هم چنین ایجاد تصفیه خانه هایی در مسکن مهر و پیربازار و چند تصفیه خانه دیگر ان شاءلله آب رودخانه سالم و مردم بتوانند در آینده به خوبی از این نعمت استفاده کنند.
کارگزنیا عنوان کرد: زمان اتمام بهینه سازی دو رودخانه و رفع آلودگی مشخص نیست اما باید تصفیه خانه بیمارستان های شهری که در حال انجام و مسکن مهر هم رو به اتمام است، کامل شود.
کلام آخر …………
رییس شورای شهر رشت از صبر شهروندان در مسیر اجرای پروژه ها تشکر و از همکاری خوب دستگاه ها از جمله راهنمایی رانندگی تقدیر کرد.
وی یاد آور شد: شهر متعلق به همه ی مردم است و ان شا الله عوارض به هنگام پرداخت شود زیرا که درآمدهای حاصل از عوارض شهروندان به خود شهروندان بر می گردد و شهرداری باید از درآمدها بهره مند باشد./
گروه رسانه ای ایران – گرا