شهردار رشت امروز یکشنبه ۱۴ مرداد ماه در آستانه روز خبرنگار مهمان گروه رسانه ای ایران – گرا؛ بود که با حوصله و آرامش به پرسش های ما پاسخ داد.
پرسش: به عنوان اولین سوال بفرمایید، از نگاه خودتان در دوره ای که مدیریت شهری را بر عهده گرفته اید، موفق عمل کرده اید؟
پاسخ: شهردار رشت با تبریک روز خبرنگار به همه مدیران، سردبیران، خبرنگاران، عکاسان، فیلمبردان و دیگر عوامل رسانه ای ایران و استان گیلان گفت: سوال سختی است و شاید بهتر باشد پاسخ این سوال را دیگران از منظر بیرونی بدهند ولی فکر می کنم طی ۱۴ تا ۱۵ ماه گذشته که من خدمت شهروندان بوده ام، کارنامه تقریبا قابل قبولی ارایه شده است، چون تمام سعی و کوشش خود را داشتم تا عملکردها مثمر ثمر باشد.
پرسش: به عنوان یک مدیر بومی، آن چه که ما به عنوان مجموعه ی رسانه ای گفتمان ساز و روشنگر دریافت کرده ایم، کارنامه جنابعالی خارج از تعارفات درخشان بوده و چنان چه ممکن است درباره طرح میثاق و ضمائم آن توضیح بفرمایید.
دکتر شوقی اظهار داشت: بعد از شروع به کار، با کارشناسان مختلف شهرداری و اصحاب رسانه مشورت هایی را داشته ام و به نظر می آید که از بزرگ ترین معضلات شهر رشت که مردم با آن دست به گریبان هستند، معضل ترافیک است. مدیران شهر “شهرداری و شورای شهر رشت” بلافاصله برای برون رفت از این وضعیت و اصلاح سطح شهر رشت در خصوص گشایش در ترافیک سه راهکار در بازه ی زمانی کوتاه، میان و بلند مدت طراحی و ارایه کردند.
وی توضیح داد: در بازه کوتاه مدت بعضی از معبرهای شهری، اصلاحاتی در سیستم تابلو های راهنمایی و رانندگی و چراغ های راهنما داشتیم که این اقدام ها تداوم دارد و در میان مدت طرح میثاق مشتمل بر احداث تقاطع های غیر هم سطح در بعضی از نقاط ترافیکی و بازگشایی معابر در دستور کار قرار گرفت.
شهردار رشت ضمن اشاره به این که در برنامه بلند مدت هم پیگیری رینگ جدید شهر رشت (کمربندی شهر رشت) با استفاده از ظرفیت های ملی پیگیر شده ایم و دنبال خواهیم کرد اظهار داشت: در این راستا عملیات اجرایی پنج تقاطع غیر همسطح آغاز شد و به یاری حق تعالی اکثر پروژه ها از برنامه زمان بندی جلوتر هستند و در بعضی پروژه ها حتی از پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی برخور دارند که ان شاء الله طی چند ماه آینده سال جاری این پروژه ها به بهربرداری خواهند رسید.
وی در ادامه با بیان این که در بخش بازگشایی معابر در سطح شهر رشت از ۹۸ ملکی که باید برای احداث مسیر میدان سرگل به خیایان سعدی خریداری می شد، فقط ۸ ملک بلا تکلیف مانده است گفت: البته مباحث حقوقی، قضایی آن در حال پیگیری است و بخش بزرگی از املاک تملک شده، تخریب و ان شاء الله در آینده نزدیک خیابان سعدی و میدان سرگل به هم متصل می شوند.
شوقی با تاکید بر این که در کنار طرح های بزرگ شهری، بازگشایی طرح های کوچک تر منظور نظر است و از میدان زرجوب تا خیابان تختی یک سری املاک در پشت انبار قند و شکر باقی مانده بود که به صورت کامل تملک و تخریب شده است افزود: در حال زیر سازی و تکمیل پروژه هستیم و برای حداقل پنج مسیر دیگر برنامه ریزی لازم انجام شده است.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر یک پروژه تاثیر گذار در شهر و وضعیت ترافیکی را هماهنگی و با هدایت دستگاه قضایی به خصوص دادستان محترم پیگیر بودیم و آن هم بحث احداث مسیر حاشیه کانال ژ پنج بود که یکی از کانال های “آب بر” شرکت سهامی آب منطقه ای در سطح شهر رشت است.
شهردار کلانشهر رشت گفت: در این ارتباط با هماهنگی و تفاهم با شرکت سهامی آب منطقه ای حاشیه کانال را شهرداری در اختیار گرفت و حدود ۲/۴ کیلومتر از محدوده جاده انزلی روبروی هلال احمر تا محله پستک تا جاده پیربازار در حال انجام و پیمانکار با قدرت مشغول بکار است و نزدیک پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تصریح کرد: در این پروژه کانال گذاری آب صورت گرفته است و جدول گذاری ها انجام و در حال پی ریزی و زیر سازی است که ان شاءالله در آینده نزدیک آسفالت مسیر را نیز انجام خواهیم داد.
دکتر شوقی گفت: این مسیر نقش فوق العاده مهمی در کاهش ترافیک محدوده خیایان جاده انزلی و پستک گلسار و جاده پیربازار دارد و از پروژه های شاخص شهر رشت است.
وی اظهار داشت: برای خرید املاک حاشیه کانال آب باید چند ده هزار میلیارد بودجه هزینه می شد که با همکاری آب منطقه ای و امتیازهایی که داده شد، توانستیم این محدوده را بدون هزینه ای در اختیار گرفته و برای رفاه حال شهروندان مسیر جدیدی ایجاد شود.
پرسش: برای همه ی این توضیحاتی که میفرمایید در حوزه عمران شهری چه مقدار اعتبار در نظر گرفته شد و آیا به مشکل اعتباری برخوردید؟
دکتر شوقی افزود: تمام پروژههایی که عرض کردم بدون استفاده از بودجه تملک و دارایی های دولت است و صرفا از اعتبارات داخل شهرداری و کمکی است که در اداره کل امور مالیاتی از محل مالیات ارزش افزوده شهروندان ما به اختصاص داده شد و در مجموع برای اجرای طرح میثاق یک هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که بخشی از آن تامین و هزینه شد.
پرسش: در جاهایی اعلام کردید که مطالباتی زیادی از سازمانها و ارگانها دارید، اگر ممکن است در این زمینه توضیح داشته باشید.
شهردار رشت عنوان کرد: مجموعه ی شهرداری رشت بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان از سایر دستگاه عمومی و دولتی مطالبه دارد و در راستای اخذ مطالبات اقدام هایی را انجام دادیم و در حال پیگیری هستیم و اگر دستگاههای بدهکار همکاری کنند به یقین پروژه های بهتری در شهر رشت دنبال می شود و چنانچه دستگاهی صدای من را میشنود، استدعا داریم پیگیری ویژه داشته باشند، زیرا این حق مردم شهر رشت است که باید آن را اخذ و برای شهروندان هزینه کنیم.
پرسش: با بعضی از شهروندان حاشیه شهر که گفتگو داشتیم انتظار بیشتری برای رسیدگی به معابر به خصوص مناطق کم برخوردار دارند و حتی به دفتر گروه گرا هم مراجعه و صحبت هایی در این خصوص شد، برای این مناطق چه تدابیری دارید؟
دکتر شوقی با اعلام این که حاشیه و متن شهر برای ما مدیریت شهری در ارائه خدمات تفاوتی ندارد اگر هم تفاوتی داشته باشد این است که بیشتر به مناطق حاشیه و کم برخوردار توجه کنیم گفت: سال گذشته بالغ بر ۸۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر با اولویت مناطق کم برخوردار و حاشیه استفاده و پخش کردیم و امسال هم سیاست بر همین روال است.
به گفته وی، انتظارات به حق مردم بسیار بالاست و به دلیل این که شاید اون نیازهایی که سطح شهر رشت دارد و عقب ماندگیهایی که بر جای مانده است هم چنین معضلاتی که سطح شان بالاست، به تنهایی از عهده شهرداری و مدیریت شهری خارج است.
شهردار رشت افزود: بی شک جبران عقب ماندگیها به زمان کافی نیاز دارد و در طرح های بزرگ که اعتبار آن از عهده شهرداری خارج باشد به منابع ملی نیاز دارد که مقام های استان و نمایندگان مردم در مجلس باید همکاری و همراهی داشته باشند.
وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص آسفالت معابر اصلی و فرعی، بحث مناقصه جدید را برای ۵ پیمانکار آسفالت برای محلههای کم برخوردار پنج منطقه شهرداری تعریف کرده ایم و در مرحله انتخاب پیمانکار ظرف چند هفته آینده هستیم که علاوه بر پیمانکار موجود و سازمان عمران، موضوع آسفالت سطح شهر رشت را قبل از شروع بازندگیها پیگیری خواهیم کرد.
پرسش: یکی از طرحهایی که خیلی مورد توجه شهروندان و خود بنده هست، طرح تالاب عینک است، زمانی هم با مدیر روابط عمومی شما صحبتی داشتم که این طرح میتواند نام رشت را هزار برابر در داخل و خارج از کشور مطرح کند – برای این پروژه عظیم گردشگری و بسیار متنوع چقدر سرمایهگذاری و برنامه ریزی شده است؟
شهردار رشت اظهار کرد: بحث لایروبی پهنه شماره ۳ که قراردادش با پیمانکار محترم منعقد شد الان بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای این پروژه و ان شاء الله تا پایان شهریور ماه بحث لایروبی به اتمام خواهد رسید.
وی گفت: روز گذشته درباره فراخوان، سرمایهگذار جلسه نهایی برگزار شد و شهرداری رشت طبق طرح برای این پهنه، دور تا دور تالاب “در همین پهنه” را پیست دوچرخه سواری، فضای پیاده روی، مبلمان شهری، فضای سبز و پایههای ایجاد روشنایی و دستکها و هندریلهایی که دور این دو کیلومتر پهنه لایروبی پیش بینی شده است که با اعتبارات خود شهرداری این طرح در آینده نزدیک به عنوان یکی از نقاط جاذب گردشگری شهر رشت قابل بهره برداری خواهد شد.
پرسش: به نظر جنابعالی برای عید امسال آماده است که مردم رشت، گیلان و ایران استفاده کنند؟
دکتر شوقی گفت: برای عید امسال یک مقدار سخت به نظر می رسد، ولی مردم می توانند در این مدت نسبتا کوتاه شروع و روند کارها را مشاهده کنند و به یاری حق سال آینده آماده بهره برداری خواهد بود.
پرسش: آخرین سوال موضوع پسماند از اون مسائلی هست که مردم به خصوص در مرکز استان به شدت پیگیر هستند و آن چه در سراوان اتفاق افتاده و بحث کارخانه کود آلی و یا زباله سوز و اگر ممکن باشد درباره تصفیه خانه هم توضیح بدهید.
شهردار رشت یادآور شد: امروز اگر بخواهم اطلاعات خوبی را در خصوص پسماند به مردم عرض کنم، در بازدیدی که سه روز قبل داشتم، پوشش محدوده سراوان و پوشش تاج “محل دفن” صورت گرفته، معضلی که متاسفانه حدود ۴۰ سال سراوان میزبان آن بود تقریبا سامان یافته است.
وی اظهار داشت: با آغاز پروژه بهسازی لندفیل خود شما و اصحاب رسانه از نزدیک بازدید داشته باشید که بیشتر سطحی که قبلا پر از زباله و آلودگی بود، پوشش داده شده و حتی در تاج مرکز از زباله از بوی بد زباله خبری نیست و بازسازی لازم انجام شده است.
شوقی با بیان این که اعتقاد دارم که حق مردم خوب سراوان هرگز به درستی درباره زباله و مشکلات مربوط به آن ادا نشد افزود: شخصا با حضور در این منطقه از مردم عذر خواهی کردم و تلاش ها این است که مشکل زباله و تبعات آن را به کلی از سر مردم این منطقه برداریم.
وی تصریح کرد: تاکنون توانسته ایم بخشی از مشکلات چهار دهه گذشته حجم وسیع زباله ها را حل کرده و یا کاهش دهیم و با کمک برخی مسئولان اجرایی، شورای شهر و دستگاه قضایی پیمانکار قبلی را محکوم و خلع و پیمانکار جدیدی را انتخاب و عملیات با سرعت بیشتری دنبال شد.
پرسش: وضعیت دستگاه زباله سوز رشت به کجا انجامید؟
شهردار کلانشهر رشت با بیان این که زباله سوز ابر پروژه ای با هزینههای امروزی بالای ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد تومن است گفت: تامین این بودجه به تنهایی از توان شهرداری رشت خارج است کما اینکه در شهرهای دیگری مانند: نوشهر و ساری در استان مازندران برای نصب زباله سوز از اعتبارات ملی استفاده شد و دو سال است که فعالیت می کنند.
وی گفت: این در شرایطی است که سرنوشت زباله سوز رشت هنوز تکلیفش مشخص نشده و جلسات متعددی را در نهاد ریاست جمهوری و صندوق توسعه برگزار کردیم و بحث های در مقوله تسهیلات و سرمایهگذار را پیش بردیم که با تغییر دولت باید منتظر بمانیم و بی تردید به مذاکرات مجددی نیاز دارد که از توان نمایندگان و استاندار محترم باید استفاده شود.
دکتر شوقی درباره تصفیه خانه با بیان این که شیرابه های منطقه سراوان هم از سال ۱۳۹۵ شرکتی آمد و کاری صورت نگرفت افزود: با فراخوان جدید پیمانکارانی شرکت کردند که در مراحل تشخیص صلاحیت پیمانکاران هستیم و در آینده نزدیک با شروع به کار پیمانکار جدید ان شاء الله بتوانیم در سال جاری به نقطه مشخصی برسیم.
پرسش: کلام آخر این که، خواسته و انتظار شما از شهروندان و مسئولان استانی چیست؟
دکتر شوقی با اشاره به این که رشت از شهرهای بسیار قدیمی ایران و دارای با فرهنگ ترین مردم است بیان داشت: از شهروندان فهیم شهر رشت انتظار داریم با توجه به معضلات شهر رشت که بسیار زیاد است با مدیران شهری همراهی و همدلی داشته باشند تا عقب ماندگی های شهر جبران شود.
وی افزود: مجموعه مدیریت شهری باید بیشترین سعی و تلاش خود را بکنند تا لایق این مردم خوب باشیم و انتظار بالاتر آن که مردم در اجرای پروژه های شهری همکاری بیشتری داشته باشند. اگر چه می دانیم در تداوم اجرای پروژه ها دچار مشکلاتی می شوند.
شهردار رشت اظهار داشت: ان شاءالله با پیگیریهایی که نمایندگان محترم خواهند داشت بتوانیم از بودجه ملی و دولتی برای ادامه و اتمام کار استفاده کنیم و این قول را در آینده نزدیک می دهم که شاهد آغاز پروژه های شهری یکی پس از دیگری باشیم.
شوقی تصریح کرد: از مسوولان استانی و مرکز خصوصاً استاندار محترم و نمایندگان محترم می خواهیم، به هر حال در سطح ملی برای جذب اعتبارات مورد نیاز کنار شهرداری رشت قرار بگیرند و این درخواست را داریم که شهرداری رشت را فقط به دید یک شهر نگاه نکنند – شهر رشت مرکز استان هست و هر خدمتی که در ارایه شود به همه استان می رسد و لذا همه با هم در کنار مجموعه مدیریت شهری برای جلب و جذب اعتبارات ملی همت کنند و بدانیم هر قدر کار و تلاش کنیم باز هم بدهکار این مردم شریف و فهیم هستیم./